söndag 27 juni 2010

Midsommar

Nu kommer ett långt inlägg, har inte haft tillgång till en dator i helgen förrän nu.

Fredag eftermiddag var vi på väg i båten, vi hann dock bara till Elba (ö, ngr hundra meter från hamnen). Tjall med motorn! Tja, maken meckade. Jag & barnen badade. Min händige make fixade felet. Det firade vi med att äta jordgubbstårta som Emelie bakat på förmiddagen. Så vi hamnade på båtklubbön Rågsäcken. Det var ett fantastiskt väder (ni hade lika antar jag). Det var så vackert att promenera runt Rågsäcken. Solen glittrade i vattnet, blå himmel, vacker natur och varma vindar. Hjalmar var helt vild och ville bada hela tiden. Vi lagade midsommarmat och njöt av en skön kväll tillsammans i familjen. Och vi la oss kl 21.30...! Var så trötta!



Elin & Hjalmar i spat!



Undertecknad & Hjalmar



Äter jordgubbstårta



Visst är hon mycket söt!!



Elin hoppar! Vi badade jättemycket hela helgen, allihopa. Men vill inte visa bikinibilder på tjejerna här på bloggen. Inte bikinibilder på mig heller ;o). Maken sa - i ett svagt ögonblick, hoppas jag - att han vill skaffa "speedo"-badbyxor för att han skulle bli mer brun på benen (nu har han långa badbyxor). Tjejerna och jag höll på att svimma! Nej! Inga speedo! De visar mer än de döljer, så att säga.



Elin har hoppat i säng



Andreas i soffan



Midsommarmiddag



Emelie

På midsommardagen puttrade vi vidare till Sundbyholms gästhamn. Ett jättefint ställe för en dagsutflykt. Där finns slottet (med servering), hamnen har restaurang o café, en jättefin slottspark med fina promenadsstråk och sen en riktigt fin badplats med en vacker vy.



Ví äter glass på hamncaféet



Mina älsklingar



Slottet!



Emelie



Gästhamnskontoret

Vi grillade kyckling, färsk klyftpotatis (klyftig färskpotatis, klyftpotatis som är färsk??!!), sås & sallad. Elin hade lagat en bärpaj som vi åt med god aptit medans vi spelade kort.



Blåbär- & hallonpaj

Enda misstaget (dock ett stort) var att vi fick båtgrannar som var på lyset redan på eftermiddagen (händer sällan). Jättehög dansbandsmusik skrålade ur deras båt. Maken sa till och så sänkte de volymen lite. Ljudet tog slut när de bestämde sig för att gå och äta på restaurangen. Men då började restaurangens underhållning, ett rockband som spelade till 23.00. Och det var helt okej, men när våra grannar kom tillbaka så åkte deras musik på igen. När man ligger i en gästhamn så får man räkna med detta, det var ju även midsommar. Men jag hade lagt mig lite tidigare och var så trött, jag hade öronproppar och kudde över huvudet. När det satte igång igen så hörde jag barnen komma på metoder för att få slut på oväsendet (men jag nämner dem ej här, alla förslag var inte så helgade ;o). Men så plötslig så hakade musiken upp sig och det blev tyst! Yes! Jag somnade gott! Maken nämnde dock vid söndagens frukost att några andra satte igång i stället. Han hade inte sovit lika gott!

Söndagen tillbringades vid en liten ö, på svaj! Solen gassade från en klarblå himmel. Vi solade, badade och läste. Elin är lite mer aktiv, hon åkte även mycket båt. Andreas har köpt en stark motor till jollen så att barnen ska kunna "plana" med båten. Efter en sån här dag så känner man sig så nöjd. Dock är inte allting alltid frid o fröjd på en båt. Vi är fyra personer + en hund på liten yta, det kan bli grinigt och tjafsigt i bland. Men samtidigt så kommer vi varandra också mycket nära.



Nu är vi hemma igen. Elin klippte gräsmattan, maken städade poolen och jag vattnade blommor o fixade kvällsfika. Sen hamnade jag i soffan framför en bra film. "Four feathers". Maken hängde också på. I pauserna var vi dock tvungna att planera kommande vecka. Mycket händer denna vecka och logistiken måste fungera! Mer om det senare!

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar