onsdag 23 juni 2010

Gräsänka igen

05.00 i måndagsmorse åkte Andreas till Tyskland för en jobb-mässa. Han kommer hem torsdag natt. Från början var det meningen att han skulle vara där över hela midsommar också (!?). I Tyskland firar man som bekant inte midsommar. Men eftersom de svenska konkurrenterna skulle åka hem så kan Andreas också åka hem tidigare. Skönt! I midsommar packar vi båten och åker ut till någon ö i Mälaren. Många båtklubbar har organiserat midsommarfirande och sen är det valfritt om man vill äta med andra eller äta i sin egen båt. Lite i taget så lär vi känna folk i vår båtklubb och det är roligt att ses när båtsäsongen är i gång.

Oturligt nog så upptäckte vi sent på söndagkvällen att vi hade en vattenfylld tvättstuga och vattnet rann in under laminaten i köket. Gissa om Andreas blev stressad, han fick inte mycket sömn den natten. Vet inte i dagsläget om vi måste riva hela köksgolvet (& lyfta köksinredningen)... det visar sig.

I går kväll hade Emelie o jag en mamma-dotter kväll. Jag lämnade först av Elin och hennes kusin vid järnvägsstationen. De skulle åka buss till farmor och farfar. Emelie och jag fixade varma kantarellmackor o pratade om allt mellan himmel o jord. Sen mumsade vi i oss jordgubbar och glass till en gammal Miss Marple film.

I dag har jag jobbat hemifrån med mina kollegor, studie- o yrkesvägledarna i kommunen. Vi har under flera år drivit ett projekt "Samverkan skola - arbetsliv och entreprenörskap" och det har bl a resulterat i ett nära samarbete mellan oss och en studie- och yrkesvägledningsportal (över 100 sidor) på Sala kommuns hemsida. Den är till för all pedagogisk personal i kommunen, föräldrar och elever samt företagare och kommun. Det handlar främst om att bygga broar mellan skola och näringsliv, men även förändra för eleverna i skolan. Mer kreativitet, innovation och uppfinningsrikedom. Det har varit ett jättekul projekt, men HALLÅ vad mycket jobb!!!! Men det fortsätter nu som en integrerad del i våra tjänster. Lunchen åt vi på en thai-restaurang i stan och vi toppade med italiensk glass på ett café. Vi fick jättemycket gjort i dag och i morgon fortsätter vi innan vi tar ledigt för midsommar.

Något unikt händer i kväll. Hela familjen är borta. Jag är själv hemma(!). Tyst. Lugnt. Nu ska jag äta lite jordgubbar, vindruvor, cambozolaost och njuta av att ingen behöver mig. Vi mammor behöver det ibland. Men inte för länge. Då börjar man längta efter sina skruttungar!

Helt ensam är jag dock inte. Katten, Hjalmar och vår daghusses hund Frida bor här några dygn. Jag har gått en lång promenad med dem i kväll. Stigen över åkrarna. Det är så VACKERT i sommar-Sverige. Jag kan knappt se mig mätt på naturen. Tänk så bra vi har det. Att bo i ett land som är så vackert, tryggt (inga krig), demokrati, skola för alla etc. Lite mer tacksamhet skadar inte då och då ;o).

Hundar är mysiga men HU VA, de skräpar ner hela tiden.



Gårdagens skräphög!



De skyldiga!

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar