måndag 6 september 2010

En stor dag för Elin

I går började vi dagen i Heby, med gudstjänst i Centrumkyrkan. Det var en mycket bra gudstjänst & uppmuntrande på många vis. Troendedop var också planerat. Eftersom det var både kallt i luften & sjön så blev dopet i vår pool i trädgården. Per & Elin döptes. Elin har helt själv valt det, utan några påtryckningar från vår sida. Jag blev nästan tårögd när hon som svar på frågan varför hon låter döpa sig svarade, "jag har bestämt mig för att följa Jesus!". Den bästa gåva jag kan ge vidare till mina barn (förutom kärlek) är en Gudstro. Den kommer att bära genom livet och ge dem självkänsla, glädje & framtidshopp.

När allt "kyrkfolk" hade droppat av, kom Mattias, Erica & barnen över. Då var det dags för kräftskiva. Vi laddade med kräftor, räkor, bröd/kex, ost, frukt & ostpaj. Mums!! Efterätten bestod av glass, med färska hallon och hemmagjord chokladsås.



Mums!



Colin tar glass



Söta Linnéa



Jennifer (Andreas systerdotter) & Mattias



Emelie, Noah & Colin



Maken, Elin & Emelie



Erica & Linnéa

Jag antar att ni fått receptet tidigare av mig, men här kommer det igen. Supergod varm chokladsås som stelnar till fudge när man häller det på glass. Värm 1,25 dl vispgrädde, tillsätt 1½ tsk vaniljsocker, lägg i 100 mörk choklad (70%). Rör om & servera.

Efter maten (och en mage som stod i fyra hörn ;o) åkte vi ner till kyrklokalen & planerade inför nästa veckas renovering. När jag sen kom hem var jag SÅ trött att jag stupade i soffan. Höll mig vaken för att kunna se "Jamie Olivers matrevolution", men sen blev det sängdags.

Kan verkligen REKOMMENDERA Jamié's program. Han är en fantastisk entreprenör med otrolig energi. Han har en stor empatisk förmåga & förmedlar hopp. Dokumentären handlar om att skapa en ny matrevolution i USA. Många är överviktiga & äter helt fel mat och många dör, tyvärr, för tidigt pga fetma. Jag gillar framförallt vad han åtstadkommer i skolorna, med skolmaten.

Ska ta det lugnt ikväll, endast laga mat och vila och vara med barnen. Och Hjalmar. Maken är borta.

Kram

1 kommentar:

  1. Jag brukar titta pa Jamie Olivers program oxa! Man maste jobba sa hart med att hitta nyttig mat har. Det finns saaa mkt onyttigt och det ar tyvarr sa otroligt billigt sa dem som har det varre ekonomiskt blir ju automatiskt tvingade till att kopa sant som ar onyttigt. Sorgligt.

    Som tur ar (for mig och mina barn) sa tar man ofta med sig egen mat till lunch i skolorna har. Det blir minsann inget onyttigt dar!

    Jag onskar att en dag kommer priserna pa "fast food" att ga upp och att priserna pa gronsaker och frukt (och annat nyttigt) kommer att ga ner (for dem ar skyhoga nu). Jag tror att det kan medverka till att folk kan kopa nyttigare mat har och da kunna halla koll battre pa vikten.

    Malin Hall

    SvaraRadera