torsdag 20 oktober 2011

Ny dag ny nåd

I augusti började jag med antihormonell behandling. En tablett om dagen. Biverkningarna är inte kul. Medicinen ska tas i 5 år. Den fungerar som ett vaccin mot återfall/ny cancer. Jag började dock blöda kraftigt i tre veckor och fick därför avbryta behandlingen. Jag var helt matt och yr flera dagar. Till kvinnokliniken för kontroll. Gjorde ont, aj! Ännu en kontroll hos MVC. Fick vänta och mina hormoner fick frispel i 5 veckor. Det var inget att leka med. Fick sen besked att allt var ok. Skönt! Så för 2½ veckor sedan började jag igen. Jag sväljer den snabbt på morgonen och låtsas inte om medicinen. Men biverkningarna gör mig trött, mycket huvudvärk, illamående (ok) och vallningar. Ena stunden klär jag av mig, nästa klär jag på mig. Går ut på stenterassen i linne och trosa för att kyla ned mig. Puh! Klart värre än när man var gravid. Jag sväller också... som en jäsande bulle! Tre kilo extra i vatten! Jo, jo vätskeansamling. Jättekul :o(
MEN de (de lärde och kloka) säger att för många kvinnor så bedarrar symptomen efter några månader... år... Jag tror på månader!!! Vänsterarm ska nu också få specialträning av en specialsjukgymnast. Pga att läkarna tog 17 lymfkörtlar så har jag ingen känsel i överarmen och väldigt dålig rörlighet. Kan inte klia mig på ryggen, knepigt när jag ska klä på mig och jobbigt att det gör ont!

Tja, så är det med mig nu. En hel del tankar surrar också omkring; sorg efter mamma (ja, sorgen har blommat upp nu när jag mår bättre), nedstämd, hoppfull, glad, ledsen etc. Jag träffar en kognitiv beteendeterapeut 1-2 ggr/månad och jag tar en lite bit i taget. Allt jag har gått igenom det senaste året har satt sina spår. Jag är annorlunda nu. Lite mer sårbar och rädd. Men även mer tålmodig och lugn. Ännu mer tacksam för allt jag har.

Varje dag är verkligen en gåva från Gud. Och han ger nåd för att klara av den här dagen. I morgon får jag ny nåd. Behöver alltså inte snåla eller spara. Slösa med nåd!

Nu ska jag lägga mig, är så trött, gäsp! Efter jobbet var jag hos pappa och sen har jag i flera timmar skapat en julklapp via en webbsida.

I kväll hade vi mys med familjen; god hämtmat, hyrfilm & godis. En vanlig torsdag.

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar