söndag 1 augusti 2010

Lämnar Gotland

Resan till Västervik från Gotland var minst sagt mer än äventyrlig i början. Grov, gammal sjö och höga vågor. Elin började må illa ganska snart (ja, vi hade åksjuketuggummin, men det hjälper föga). Jag och tjejerna ligger för ankar (Emelie i sin säng och jag o Elin i sittbrunn). Motorn började krångla. Den bara la av hela tiden. Andreas måste ner i båten, suga diesel ur en slang för att rengöra ett filter som hela tiden blev fullt med skräp. Båten gungade för fullt, ett under att han inte kräktes. Jag sa till Andreas att "jag vi sitter ju inte i sjön"! Samtidigt som jag sa det så kom jag på att vi faktiskt "satt i sjön!" Vi hade total motvind och det är svårt att segla o fixa motor med tre hjälplösa kvinnor. Att få motorhaveri med en segelbåt är inte katastrof, men vi hade 12 timmar kvar och segla i motvind (måste kryssa hela tiden) och höga vågor är inte det roligaste. När jag låg, så bad jag till Gud, hjälp oss! Jag såg för mina "inre ögon" hur en stor ängel ställde sig på vår badbrygga och sköt på. Och efter det så krånglade inte motorn mer. Havet blev ganska snart stilla och de sista 6 timmarna kunde jag sitta på uppe på däck (vid masten) och sola. Vi bara gled fram. Gud är god! Motorn fick vi fixad i Loftahammar. En jättefin gästhamn där vi kunde handla, tvätta, sola & vila. Sen började resan uppåt. Underbara dagar med mycket sol & värme. Valdemarsvik, Gryts skärgård, Trosa skärgård och Stendörren (flera öar som bildar laguner och underbara klippor). På vissa ställen där det alltid ligger många båtar så kommer bullbåten morgon kväll. Trevligt inslag då man kan köpa bullar, dagstidning, glass, jordgubbar, fisk & räkor. Vidare till Nynäshamn; fylla på vatten, handla mat, duscha mm. Nynäshamn centrum är ju inget att hänga i julgran, men nere vid hamnen var det mysigt med många bodar, italiensk glass (!), och flera restauranger. Vi åter en otroligt god Skärgårdstallrik en kväll! Mums! Olika sorters sill som var godare än mina (!?!), rökta räkor, lax, färskpotatis, paté mm. Vi passade även på att köpa med lite sill i delikatessaffären.









Sista kvällen på Gotland



Genom dragets kanal före Nynäshamn





Just handlat av bullbåten i Stendörren



Dit ska vi åka i höst. Hela familjen. New York!!!



Elin & jag gillar att spela RISK





Klänning jag köpte i Visby



Vy från Stendörren



Vy från Stendörren



Vy från Stendörren



Lunch vid segling. Toast med grönsaker o keso



Lunch när man seglar. Något enkelt. Faktiskt en konserv (!). Vita bönor, bacon o ägg



Elin roade sig med "akupunktur" när jag...



Klippte o nålade vimplar. Dekoration till festen.



Uteliv på båten medans man seglar



Här är "slaven" Ny för i år. Vår autopilot. Jätteskönt!!! Speciellt om man "går" långa färder på 6-8 timmar.





Jag o tidning



Varm macka på kvällen. Ja, vi äter "riktig" mat också. Absolut.



Maken & tidning

När vi kom in till Stockholm och lade till i Vasahamnen (bakom Vasamuseet)så gick Andreas och Elin på Gröna Lund. Jag och Emelie läste tidningar och softade i båten. Sen tog vi en långpromenad på Djurgården och Strandvägen. När de kom hem åt vi tacos som är Elins favvomat. Elin fyllde nämligen 12 år. På morgonen hade vi i Napoleonviken (där vi låg natten före) grattat henne med tårta!



Elingumman 12 år!



Sussar i sängen när vi sjunger!



Tårta (mix) bakad i vår ugn. Mums!



Vår båt i hamnen



Emelie o jag fick på lördagen en heldag på stan. Jättemysigt! Vi åt mat & fikade italiensk glass! Vi strosade bara i kvarteren på Östermalm, där är det mycket lugnare (inget turist-hets). Emelie uppskattade jättemycket alla coola affärer. Och jag hittade min klänning som jag ska ha på vårt kalas! Den är SÅ fin! Köpte den på "Twist & tango".

Sen slussade vi och for in i Mälaren. I Ekerö väntade farmor och farfar på söndagen. Där klev barnen av båten. Andreas och jag fick sen några dygn själva. Lugnt och skönt. Vi gick till Mariefred. Jag hittade naturligtvis några inredningsbutiker OCH italiensk glass, igen!!! Vi åt god mat på en restaurang som hette något med "Anna". Vi lagade festlig mat i båten, kollade på "24" på DVD och gosade och myste.

Sista dagen på sjön var solig och varm. Vi hade faktiskt av 23 dagar, 20 dagar värme och sol. Rekord för oss!!! Vi stannade till i en vik och badade och åt god sallad. Senare började båten låta konstigt (propellern), då fick vi lägga ankar igen och Andreas dök ner under båten och skruvade fast en skruv. Vilken man jag har! Han är så händig!

Väl i Västerås hamn, for jag till IKEA för att handla till festen. Sen hem till Sala. Åh va skönt att komma hem. Borta bra men hemma bäst!

Nu var semestern avklarad här på bloggen (superkomprimerat!!!).

I dag har jag mest fixat inför festen och på kvällen lagade jag kyckling (grön curry & garam masala) & ris. Lasse (vän) och pappa var på besök. Till dessert blev det marängsviss.

Nu ska jag återgå till NORMALT blogginnehåll när det gäller omfattning.

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar