onsdag 2 november 2011

Naglar

Jag har under alla år haft lätt att få långa fingernaglar. Men sen mamma dog och jag blev sjuk så är de inte så snygga längre. Jag gillar helst ganska neutralt lack på naglarna med kanske lite mer färg på sommaren. När jag fick mina tre första cytostatikadoser så fick jag vid varje tillfälle stoppa händer och fötter i ishandskar respektivte istofflor. Det var KALLT!!!! Som att stoppa dem i en isvak. I en timme skulle jag sitta med dem. Efter ett tag domnade händer och fötter bort så då blev det lättare. Anledning till detta tilltag är att förhoppningsvis ramlar inte naglarna av under behandlingen. Giftet sprider sig inte till naglarna när det är riktigt kallt!

Naglarna var fula efter behandingen, MEN jag tappade ingen. Jag fick ett nagelvårdskit i samband med behandlingen. Det var toppen. Nu gör jag samma procedur en gång i veckan.

Om du inte vill, orkar eller har råd att betala för manikyr så går det lätt att sköta naglarna hemma. Kolla här:


Först tar du bort gammalt lack.


Pensla sen naglarna med nagel- & nagelbandsrengöring. Massera in det i nageln. Viktigt att rengöra naglarna på det här viset.


Sen är det dags för myrraolja. Massera in i naglarna.


Nu kan du klippa och fila naglarna.


Därefter smörjer du in nagelbanden med nagelbandscreme.


Nu är det dags för stärkande nagellack.


Därefter brukar jag måla på ett rosa lack. IsaDora har ett bra nagellack (nr 602) i serien "French manicure".


Toppa med ett genomskinligt lack. IsaDora nr 600. Base/Top coat.


Avsluta med en handkräm. Jag hade endast ett varuprov hemma. M a o måste jag inhandla handkräm i England. Min favorit finns på Body Shop och doftar gott, bra för händerna och är inte dyr. Dessutom går en del av pengarna till en organisation som jobbar mot trafficking.

Jag använder Depend-produkter och IsaDora eller Max Factor-produkter.

Det kanske verkar jobbigt att göra detta med naglarna. Men om du har allt i en necceär och plockar fram när du sitter framför tv:n eller brasan så är det väldigt avkopplande :o)

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar