onsdag 28 juli 2010

Aj!

Största faran vid båtliv är inte att någon faller överbord (t ex barnen). Största faran är alla idiotiska saker man slår sig på! Slår huvudet i en lucka, halkar på däck, halkar på en klippa (aj!!!), snubblar på en tamp, ramlar av toaletten vid häftig sjögång (!), klämda fingrar och skärsår överallt! Hemmavid igen så känner jag mig mer trygg och säker :o). Vilken semester! Det trodde vi inte före. Vilket väder! Sol och varmt varenda dag utom 2-3. För varmt! Nej. Mer varmt? Gärna! På en båt är man mycket UTOMHUS mest hela tiden och det är vad jag gillar så bra. Men i år fick jag nästan solsting. Vi gick (jag man säger så... inte åka...) till Fifång (Trosa skärgård) och därifrån gav vi oss av mot Gotland.



På Fifång, en av alla tjejernas "hopp-bilder"




Fifång. Vackert.




Mellanmål. Nektariner & jordgubbar. Vispgrädde & kakor.



Ett dopp händer ofta.



Slussning i Södertälje.

Kl 03.30 gick Elin & maken upp. Jag och Emelie gick upp kl 05.00. Det var omöjligt att sova i en sådan grov sjön. Elin (som aldrig är sjösjuk) började kräkas ganska snart. Maken och jag tittade på varandra och sa "Ska vi vända?". Men nej, nu var vi ju på väg. På vägen dit mådde tjejerna illa. Men det var bara Elin som spydde då o då i en hink. Elin låg på golvet i sittbrunn, Emelie låg på en sittbänk. Jag och Andreas satt och satt och satt i 14 timmar. SÅ LÅNGT! Och ute på havet var vi mest helt själva. Inte EN ENDA båt i sikte. Var var alla? Vi hade sol o klarblå himmel men så höga vågor. Båten "stampade" hela tiden. Det gick inte göra annat än att sitta still. När vi väl såg Gotlands kust så blev vi så lyckliga!



På öppet hav












Vi la till i en hamn som heter Lickershamn (bilder i morgon) och som ligger 3 mil norr om Visby. Jag & Andreas har firat flera semestrar på Gotland men aldrig sett detta ställe. Det var så vackert. Klippor som dramatiskt stupade ned i havet. Rauken "Jungfrun" (tragisk historia), ståtade i en änden. En lång stenpir med segelbåtar. Stenstrand & sandstrand. En liten by med krog, fiskaffär mm. Det kändes som att vara i Kroatien! Värmen var på topp hela veckan! Så härligt! Vi njöt verkligen! Mer om semestern i morgon. Har jobbat lite för hårt i dag + (somnade inte före 03.00 i natt) så nu är jag mör. Tillståndet i huset är en blandning av packning & tvätt, post & tidningar, vildvuxen trädgård, tapetsering på gång, festförberedelser o ja, jag har ju semester i dag också ;o).

Ses i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar