söndag 31 oktober 2010

New York

Frukost intar vi varje morgon på Manhattan Diner. Ett jättefräscht ställe rakt över gatan från hotellet. Det känns amerikanskt! Första frukosten bestod av amerikanska pannkakor med chocolate chips, färska jordgubbar och blåbär + färskpressad juice i glas. Mums!! Alla portioner är så stora. Gissar att jag tänjer ut magsäcken den här veckan ;o). Alla i famlijen väljer dock sin stil, det är scrambled eggs, bacon, belgisk våffla, flingor & mjölk, bagels mm. Jättesmarrigt! Vi sitter och äter länge, så skönt. Det är sällan att vi på hemmaplan äter långa frukostar tillsammans.

Första dagen promenerade vi rakt igenom Central park, från west till east. Målet var Metropolitan museum of Art. Det var kallt & blåsigt utomhus så det var skönt att komma in i värmen. Muséet är gigantiskt. Vi delade upp, så jag och Emelie valde Egyptien och "the American ving". Jag gillar historia och museum och har dragit runt barnen på museum sen de var små. MEN så fort jag kommer in genom dörrarna så är det liksom som att jag har svalt ett sömnpiller. Jag blir så trött och letar efter första bästa stol. Konstigt! Innan vi drog vidare tog vi en smoothie och yoghurt i caféet och upptäckte även att solen bröt fram. Hela taket var i glas.

Vi bestämde oss för att promenera downtown längs 5th avenyn. Snart skulle väl affärerna dyka upp. Yes, till vår förtjusning så dök de upp. Många dock för dyra för oss (Prada, Gucci, Armani), men det var kul att se och för flickorna som är mycket moedeintresserade så var det kul att gå in på t ex Juicy Couture, utan att för den skull handla något. Många butiker har sådan läcker inredning. Vi gled in på Henri Bendel (smycken, ljus, makeup) och ett märke som heter "Nars" hade sin lansering där. Makeup-artister sminkade både mig och tjejerna. Kändes lyxigt. Köpte även en del produkter som vi behövde. Jag blev förvånad över att de var SÅ bra. I butiken så var det riktig "glossy" New York-stil där Elin spottade kändisar. Kändes lite som "Ugly Betty".

Maken som gav upp efter 1 ½ timme återfann vi senare. Hela eftermiddagen strosade vi i butiker och shoppade lite. Tog en välförtjänt paus med italiensk pizza och glass.

Berättar mer nästa gång jag bloggar... lovar att lägga ut foton när jag har möjlighet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar